کد خبر 6853
۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳

عمویی مطرح کرد

لزوم توجه بر موضوع دیپلماسی اقتصادی و بازار کشورهای همسایه

 لزوم توجه بر موضوع دیپلماسی اقتصادی و بازار کشورهای همسایه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در مناطق مختلف دنیا از جمله حوزه آسیای میانه اقدامات خوبی شده و شاهد تردد مقامات این کشورها به تهران و سفر مقامات ارشد کشورمان به کشورهای این حوزه بودیم.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه روز گذشته این کمیسیون گفت: این جلسه با حضور صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه تشکیل شد.

وی توضیح داد: دیپلماسی اقتصادی یکی از موضوعات با اولویت در دولت سیزدهم است که فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه شروع شده است. طبق گزارش آقای صفری در ۶ موضوع روند پیشرفت فعالیت‌های حوزه دیپلماسی اقتصادی در حال پیگیری است که شامل صادرات، خدمات فنی و مهندسی، دیپلماسی انرژی، واردات و انتقال تکنولوژی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در حوزه کشورهای آسیای میانه اقدامات خوبی صورت گرفته که شامل تردد مقامات مختلف کشورهای آسیای میانه به تهران هستیم. همچنین مقامات کشورمان از جمله رئیس جمهور سفرهایی به این حوزه داشتند. در مجموع پیشرفت در این حوزه زیاد بوده است.

وی اضافه کرد: ‌به غیر از منطقه آسیای میانه، حوزه آمریکای لاتین و آفریقا هم جزو حوزه‌های متمرکز شده است. یکی از مصادیق پیشبرد کار در حوزه دیپلماسی اقتصادی برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با کشورهای مختلف بوده که از ابتدای دولت سیزدهم تحرک جدی برای برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی انجام شده است.

وی با بیان اینکه کشور ما ۴۸ کمیسیون اقتصادی مشترک با کشورهای دنیا دارد، گفت:‌ بنای دولت این است که تا سال آینده کل ۴۸ کمیسیون مشترک تشکیل جلسه دهند. طبق گزارش ارائه شده دولت قبل تحرک جدی در این زمینه نداشته اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته ۶ کمیسیون مشترک تشکیل شد و در سه ماهه اول امسال هم جلسات ۶ کمیسیون مشترک دیگر هم برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: برای برگزاری دور بعدی جلسات کمیسیون‌ها برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است.

به گفته وی نمایندگان در این جلسه ضمن تأکید بر اولویت تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی به اهمیت کشورهای مختلف و بازار همسایه و حوزه ترانزیت تأکید کردند. امیدواریم این موضوع در دستور کار وزارت خارجه باشد.

انتهای پیام

کد خبر 6853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =