کد خبر 7461
۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰

گلرو:

نشست آستانه الگوی موفقی از همکاری منطقه‌ای برای حل بحران است

نشست آستانه الگوی موفقی از همکاری منطقه‌ای برای حل بحران است

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نشست آستانه الگوی موفقی از همکاری منطقه‌ای برای حل یک بحران منطقه‌ای است و می‌تواند مدلی برای همکاری های آینده در منطقه باشد.

به گزارش نمایندگان ما، عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست آستانه و سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران گفت: سفر پوتین به ایران هم در بُعد دوجانبه و هم در بُعد منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در دستور ایران و روسیه در طی چند سال اخیر بحث سوریه و برقراری آتش‌بس در این کشور در روند آستانه همکاری‌های سه جانبه بین ایران، روسیه و ترکیه توانست بحران و مسئله سوریه را به لحاظ میدانی با برقراری آتش‌بس حل کند. اتفاقی که در هیچ یک از فرایندهای سیاسی، بین‌المللی منطقه نتوانسته بود رخ دهد و بحران را فروکش کند.

گلرو با بیان اینکه روند آستانه توانست به لحاظ میدانی آتش‌بس در سوریه ایجاد کند و مناطق کاهش تنش در این کشور بوجود آورد، افزود: در جریان نشست آستانه هر چند ماه یک بار اجلاس سران تشکیل می‌شود و اجلاس‌های کارشناسان ارشد را داریم که هر ماه رایزنی‌های سه کشور با حضور آقای پترسون نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و دولت و سوریه و معارضان سوری انجام می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برگزاری مذاکرات آستانه در تهران گفت: در کنار برگزاری نشست آستانه بحث سفر آقای پوتین به ایران همراه با دیدارهای دوجانبه و توسعه روابط، ارتقای سطح همکاری های تجاری است. دو کشوری که تحریم هستیم و می‌توانیم با استفاده از مکانیزم‌های پولی و مالی دوجانبه خیلی از مشکلات تحریمی را پشت سر گذاریم.

گلرو با اشاره به اینکه ما از این سفر استقبال می‌کنیم، گفت: به روسای جمهوری ترکیه و روسیه خیرمقدم می‌گوییم و امیدواریم سفرها و این گونه نشست‌ و برخاست‌ها نتیجه‌اش به نفع کشورهای منطقه در ابعاد مختلف سیاسی، امنیت و اقتصادی باشد.

وی با تأکید بر اینکه نشست آستانه الگوی موفقی از همکاری منطقه‌ای برای حل یک بحران منطقه‌ای است، افزود: نشست‌های مختلفی در وین، ‌ سوئیس، نیویورک، تونس، ریاض، دوحه، ابوظبی و مونیخ برگزار شد اما نتوانست بحران را حل کند. در مقابل همکاری سه جانبه منطقه ایران، روسیه و ترکیه توانست به بحران خاتمه دهد که این جای تقدیر دارد. نشست آستانه می‌تواند مدلی برای همکاری‌های آینده در منطقه باشد.

انتهای پیام

کد خبر 7461

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =